JA till Euro

or hor lin

or hor lin

Jag röstade då NEJ. I folkomröstningen om vänster- eller högertrafik. Jag tänkte på den tiden ungefär så här, såvitt jag minns. Det var ju längesen.
Först: det skulle bli så dyrt. Det skulle påverka vår levnadsstandard negativt.
Sen: det var en så onödig åtgärd. Det var helt opåkallat att ändra beteendet. Hade vi kört till vänster så länge kunde vi gott fortsätta med det.
För det tredje (och det var en verklig farhåga) skulle det bli olycksoffer. Jag ville inte rösta på något som skulle medföra döda och lemlästade i trafikolyckor. Dessa skulle inträffa inte bara under själva övergångsfasen utan under en lång tid när ett "vänstertrafikbeteende" fanns kvar rotat i svenskarna, alla trafiikanter, gående, bilförare osv....
Vidare hade jag tagit intryck av vad som berättats om historien. Redan Jesus gick på sin tid till VÄNSTER om åsnan. Det var helt riktigt och rätt att stiga upp på en häst (ENLIGT KURDER OCH BERBER OCH ARABER) FRÅN VÄNSTER!
Något som gjorde mig ytterligt bekymrad på den tiden var de högerrrattade fordonen. Jag visste man hade sådana i England. Jag körde sådana bilar både i vänstertrafik och i högertrafik. Det gick alltid väl och vållade inga som helst svårigheter. Jag minns speciellt en högerstyrd Austin som jag ofta körde (lånade av Harry). Ändå gjorde jag mig bekymrad över hur det skulle vara att köra en bil (vänsterstyrd) på höger sida av vägen. Hur skulle man inte bli rädd för att komma för nära vägkanten. Tidigare höll man sig ju så lätt intill vänsterkanten av vägen. I denna oro skulle man naturligtvis hålla längre ut mot vägens mitt än vad som vore nödvändigt. Mötande fordon skulle göra likadant. Så skulle vi toucha varandra ideligen. Att ha en yttre backspegel (eller sökarljus som var inne på den tiden) på vänstersidan var otänkbart. Den skulle genast hyvlas bort förstås. Och sen när man skulle stiga ut ur bilen: Skulle man inte då stå mitt i vägbanan och bli överkörd? Jo så illa var det. Därför röstade jag NEJ. Sen införde man ändå högertrafik. Några år senare. Jag funderade ett tag på vad mening och nytta det var med folkomröstningen.... Vet sen länge att jag hade fel i det mesta. Det var ett klokt beslut att gå över till högertrafik. Att gå över till Euro är för mig en självklarhet - något som bara innebär fördelar, för mig och för landet. Därför röstar jag JA den 14 september 2003 och hoppas att tillräckligt många kommit till samma insikt. Om en tjugofem år kan vi utvärdera ställningstagandet.

or hor lin

Waldemar Hammenhögs pikareskroman Pettersson & Bendel.

Just Pettersson & Bendel blev på tidigt 30-tal, när boken kom ut, ett slags symboler för de nya ekonomiskt uppåtsträvande äventyrarna i affärslivet vars metoder inte var riktigt rumsrena. Det handlar om två skälmar och trashankar som tjänar upp sig genom lyckade ”klipp” i utkanten av det tillåtna.

Waldermar Hammenhög räknas förvisso inte till våra mest framstående författare men han gör här ett slags muntert reportage som är både tidstypiskt och ger en bild av det småborgerliga affärslivets undervegatation, en historia som idag faktiskt fått kulturhistoriskt intresse. Få andra svenska författare har behandlat denna motivkrets, där Waldemar Hammenhög rör sig alldeles obesvärat. De som var med på den tiden säger att tonen och samtalen är träffade på kornet. I många år kring mitten av förra seklet använde man namnen ”Pettersson & Bendel” för att beteckna oblyga uppkomlingar i affärslivet.

Ett av de vanligare citaten från boken är att "vägen till rikedom går utmed tukthusväggen"

or hor lin

Upp   —   omgivning   —   navigator
 	
	Url:     http://ejnar.se/blom/TEL/5619/aktiviteter.html
	Update:  2015 02 07 

or hor lin